Wat levert een Toptaken website op

Wat heb je aan een Toptaken website

De vraag die iedereen zichzelf nu stelt, ‘wat levert een Toptaken website op?’ Deze vraag gaat ook door de organisatie gesteld worden als jij voorstelt om een Toptaken website te gaan opzetten. Uiteindelijk moet het natuurlijk ook echt wel iets opleveren, wil je iedereen mee krijgen in jouw verhaal. Maar dat kan, want een goed uitgewerkte Toptaken website levert meetbaar resultaat op.

Een optimale klantreis

Het belangrijkste antwoord op de vraag ‘wat levert een Toptaken website op’, is tevreden klanten/bezoekers van jouw website. Alleen daarom is het al belangrijk om een goede Toptaken website op te zetten. Als je tevreden klanten/bezoekers hebt, dan levert dat doorgaans meer omzet op (in welke vorm dan ook). Of minder telefoontjes dan wel vragen per e-mail, want de bezoeker van je website heeft zelf het antwoord al gevonden. De klant heeft namelijk een ‘optimale klantreis’ gehad. Op termijn levert je dat dan ook meer tevreden medewerkers op. Hopelijk ben je nu al overtuigd van het belang van een goede Toptaken website.

Portretpagina website gemeente Vaals | Toptaken website

Beter beheer

Uit ervaring weten wij, dat een goede Toptaken website een beter beheer van je website oplevert. Het advies is daarbij een centrale redactie, waarbij je wel de verantwoordelijkheid voor de inhoud decentraal belegt. In de praktijk is het niet zo makkelijk als in de vorige 2 regels beschreven, maar we weten dat een goede Toptaken website beter te beheren is. Wij geven je graag advies over een goede beheer organisatie achter een Toptaken website.

Een goede Toptaken website levert doorgaans ook meer digitale transacties op (meer aankopen dus). Bezoekers weten de belangrijkste informatie snel te vinden. Als op een pagina duidelijk is dat er een taak uitgevoerd kan worden, wordt die taak ook vaak snel uitgevoerd. Je doelgroep doet meer digitale transacties, dat levert jouw organisatie meer omzet op of meer tijdwinst (dat laatste geldt vooral voor overheidsorganisaties).

Meer digitale transacties

Een goede Toptaken website levert doorgaans ook meer digitale transacties op (meer aankopen dus). Bezoekers weten de belangrijkste informatie snel te vinden. Als op een pagina duidelijk is dat er een taak uitgevoerd kan worden, wordt die taak ook vaak snel uitgevoerd. Je doelgroep doet meer digitale transacties, dat levert jouw organisatie meer omzet op of meer tijdwinst (dat laatste geldt vooral voor overheidsorganisaties).

Wat levert een toptaken website op, voorbeeld Roermond

Bij de gemeente Roermond hebben we een duidelijk voorbeeld. We hebben daar de pagina voor het aanvragen van een nieuw afval inzamelmiddel in 2016 inhoudelijk aangepast. De toptaak van die pagina is het online aanvragen van een nieuw middel, of laten vervangen van een bestaand middel. Na aanpassing van de content was in een maand het resultaat direct zichtbaar: 10% meer digitale aanvragen i.p.v. afspraken, het gebruik van DigiD steeg met 7%. Een eenvoudige tekstuele aanpassing met een goede call-to-action button, met direct meetbaar resultaat.

Opmerking: Inmiddels is de website van de gemeente Roermond aangepast. Op de pagina https://www.roermond.nl/afvalinzameling staat nu veel informatie over afvalinzameling. Persoonlijk denk ik dat het nog beter kan. Maar de website is al enorm verbeterd ten opzichte van de vorige website.

En verder

Naast bovengenoemde punten kun je nog wel meer antwoorden verzinnen op de vraag ‘wat levert een Toptaken website op’. Zo zijn de zoekresultaten doorgaans niet vervuild en zijn bezoekers minder lang op een pagina aanwezig (normaliter positief want het betekent dat ze snel hun informatie hebben gevonden).

Kortom, een overzichtelijke, verzorgde en functionele Toptaken website levert jouw organisatie echt iets op en dit is ook in cijfers uit te drukken. Hierdoor kun je ook de visie van een Toptaken website blijven verdedigen. Het levert zichtbaar en meetbaar resultaat op en dat is natuurlijk altijd belangrijk voor een management of directie.