Uitgangspunten toptaken website

Toptaken website vanuit structuur, inhoud en vormgeving

Hoe krijg je nu een functionele en aantrekkelijke website? Waar moet je allemaal rekening mee houden? De meningen zijn hier over verdeeld, voor ons gelden er 3 belangrijke uitgangspunten bij het opzetten van een goede toptaken website:

  1. Structuur
  2. Inhoud
  3. Vormgeving

Structuur

Op veel websites verdwaal je vaak in een onoverzichtelijke structuur, met veel  verwijzingen. Vaak zijn er ook meerdere menu’s aanwezig, dat maakt het er allemaal niet beter op. Wij hebben ons al eens vaker de vraag gesteld, of een menu op een website wel noodzakelijk is. Wat vind jijzelf? Wij denken dat je een goede ingang moet maken voor je verschillende doelgroepen. Maak vervolgens voor elke elke doelgroep de bijbehorende toptaken makkelijk bereikbaar, dan ben je al een heel eind. Zorg daarnaast voor een goede zoekfunctie, eventueel een goed werkende a-z index en uiteraard moet je er voor zorgen dat je pagina’s goed gevonden worden in Google.

Over een goede a-z index verschillen de meningen nogal. Voor het project bij de gemeente Vianen hebben wij Gerry McGovern (de ‘goeroe’ binnen het vakgebied) de website voor livegang laten testen. Hij was duidelijk in zijn mening, de a-z is een uitstekende optie om de tiny-tasks goed bereikbaar te maken. Hij adviseerde om het al op de homepage te plaatsen.

Inmiddels tonen cijfers aan dat de a-z index veel gebruikt wordt, waarbij weinig bezoekers de website via de a-z pagina verlaten. Daarmee wordt bevestigd dat bij die website de a-z index een toegevoegde waarde is. Inmiddels hebben meer organisaties deze functionaliteit toegevoegd, naar volle tevredenheid, zoals bijvoorbeeld de gemeente Best.

"The A-Z is a very good idea for the tiny tasks. I would suggest making it more prominent on the homepage."

Gerry McGovern,
Design director

Inhoud

Zoals wij in onze beschrijving over een toptaken website al aangaven, kent eigenlijk elke pagina een ‘soort van’ toptaak. Inhoud is dan ook een belangrijk uitgangspunt bij het opzetten van een functionele Toptaken website. De informatie op een pagina moet goed geschreven zijn. Er moet niet te veel informatie staan en verwijzingen naar andere pagina’s (intern of extern) moeten duidelijk zichtbaar zijn. En natuurlijk moet de toptaak van een pagina (bijvoorbeeld het indienen van een aanvraag, een donatie geven, iets bestellen) duidelijk en logisch zijn.

Overigens wil een toptaken website niet per definitie zeggen dat er weinig pagina’s zijn. Er kunnen best veel ‘tiny task’ pagina’s zijn, daar is op zich niets mis mee. Het gaat erom dat de meest gezochte pagina’s snel gevonden worden en dat de taak van elke pagina snel uitgevoerd kan worden.

Vormgeving

Over vormgeving hebben wij mogelijk een afwijkende mening. Wij horen regelmatig dat vormgeving niets met een Toptaken website te maken heeft. Daar zijn wij het volstrekt mee oneens. Sterker nog, wij zijn van mening dat vormgeving juist heel erg belangrijk is voor een goed werkende Toptaken website. Want hoe je het ook bekijkt, iets wat er goed uitziet heeft meer aantrekkingskracht. En dat geldt ook voor een website. Het is altijd de kunst om de juiste balans te vinden. Maar een goed uitgewerkte toptaken visie, gehuld in een slechte vormgeving, zal niet het beoogde effect bereiken.

Wij hebben een keer een Toptaken website bekeken, waarbij op de homepage linkjes op maar liefst 15 (!!) verschillende manieren worden weergegeven. En op pagina’s stonden 3 actiebuttons met eenzelfde opmaak. Dat vinden wij niet goed. Linkjes moeten zoveel mogelijk dezelfde opmaak krijgen op een website en op een pagina moet maar 1 duidelijke call-to-action button aanwezig zijn (die linkt naar de uit te voeren taak). Dat is veel beter en veel overzichtelijker. Wij willen iedereen dan ook adviseren om vooraf goed na te denken over vormgeving. Want een verzorgde website met een aantrekkelijk uiterlijk betaalt zich terug.