Toptaken op een website, wat betekent dat eigenlijk?

Wat is een Toptaken website

Er zijn al verschillende artikelen geschreven over wat een Toptaken website nu eigenlijk is. Ik waag me dan ook niet aan een exacte definitie, maar probeer de visie op een goede Toptaken website te beschrijven. Met alles wat daarbij komt kijken. Een echte definitie, die mag je zelf formuleren.

Om toch een idee te geven hoe ik tegen een Toptaken website aankijk:

Een Toptaken website is een website, waarbij de bezoeker snel de juiste informatie vindt en een bijbehorende taak makkelijk kan uitvoeren. Een Toptaken website wordt daarbij zo ingericht, dat de meest gevraagde onderwerpen van dat moment snel te vinden zijn. Dat zijn de Toptaken, die per periode anders kunnen zijn. Als een taak uitgevoerd kan worden op een pagina, is deze taak duidelijk zichtbaar. Tot slot zijn ook de ‘tiny-tasks’ goed te bereiken, bijvoorbeeld via een zoekfunctie of andere navigatie mogelijkheid. De daarbij behorende taak is ook weer duidelijk zichtbaar en makkelijk uit te voeren. Kortom, de user-journey van de bezoeker is altijd zo kort mogelijk.

Screenshot pagina wijziging naamgebruik gemeente Vianen, voorbeeld van Toptaken

Toptaak per pagina

In de korte omschrijving geven we aan dat je er voor moet zorgen dat de meest gevraagde informatie makkelijk gevonden wordt. Dit betekent echter niet dat je alleen maar een goede homepage moet maken. Want ook de pagina’s die op een bepaald moment iets minder bekeken worden, kennen mogelijk een taak die iemand op die pagina kan uitvoeren (de toptaak van die pagina). In feite kent elke pagina op een website een soort van taak, in welke vorm dan ook.

In het voorbeeld van de gemeente Vianen kent de pagina een duidelijk ‘Call-To-Action’ button, de toptaak van de pagina. of bekijk het voorbeeld van de gemeente Landerd, duidelijk Toptaak voor het doorgeven van een melding.

Is het zo echt zo makkelijk?

Als je bovenstaande informatie leest, lijkt het inrichten van een Toptaken website niet zo heel erg lastig is. In de praktijk valt dat echter tegen. Vooral draagvlak creëren binnen jouw organisatie is vaak erg lastig. Elke afdeling vindt namelijk dat de eigen informatie belangrijk is en op de homepage moet komen, terwijl die informatie misschien heel weinig bezocht wordt. Daarnaast is er vaak een kennisgebrek over Toptaken websites bij leveranciers en vormgevers. Je wordt als klant niet altijd goed geadviseerd. Het opleveren van een standaard template is echt géén oplossing, want een template die vandaag wordt gebouwd is morgen al verouderd.

Kortom, het is niet zo makkelijk als het lijkt, maar als je er energie en tijd in stopt, levert een Toptaken website op termijn zichtbaar resultaat op. Meerdere organisaties hebben dat al aangetoond, waarbij de visie zoals hier beschreven als basis dient.